söndag 6 december 2009

chokladmuffins

Jag har nyss bakat choklad muffins och dom blev väldigt goda förutom att det var lite mycket kakao, men nästa gång för jag ta lite midre.
Tänkte lägga upp lite bilder steg för steg hur man bakar choklad muffins för er som inte vet.

Recept:
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ½ dl kakao (fast ta 1 dl för det blir för mycket choklad smak, men för er som gillar mycket smak av kakao ta som det står)

150 g smör/margarin
3 ½ dl strösocker
3 ägg
2 ½ dl mjölk














1. Börja med att blanda dessa ingredienser i en bunke













2. Blanda det noga!













3. Sen tar du en annan bunke och tar smöret/margarinet och sockret och blandar det lätt och
pösigt, ca 5 min













4. Efter du har vispat smeten lätt och pösigt tillsätt ett ägg i taget, vispa smeten jämn mellan varje ägg













5. när du har vispat klart, tar du lite av mjölblandingen i taget samma sak gäller mjölken och blanda så all smet bli jämn













6. och så var själva smeten klar













7. sen lägger du upp formar på en plåt, jag tog ganska små formar för vi bara hade nio stycken men jag gjorde tre olika storleker, tycker det är roligare.













8. sen häller du upp smeten i formarna













9. sen in i ungen i 20 min på 175 grader













10. resultatet, vad tycker ni?

0 kommentarer: